The Manuscript

The Libro d’Ore Durazzo (Durazzo book of hours) takes its name from its last owner. The work is an absolute masterpiece of Renaissance illumination. Two characteristics set this splendid work apart from all other devotional codices for private use. One is the use of purple parchment . The other is chrysography , or writing in letters of gold.

A ‘solid partnership’

With its hundreds of illuminated figures and initials, the Libro d’Ore Durazzo represents the high point in the artistic career of the painter and illuminator from Parma , Francesco Marmitta . The script is by the master calligrapher, Pietro Antonio Sallando , a grammarian of the University of Bologna .

The iconographic plan


The Libro d’Ore Durazzo , also known as the Offiziolo Durazzo , a work of the early sixteenth century, consists in a collection of psalms and prayers ( Uffici , or offices) to be recited at various canonical times of the day. These times are matins, lauds, prime, tierce, sext and nones, vespers and compline. Use of Books of Hours was widespread in the fourteenth and fifteenth centuries, above all in France and the Low Countries . For non-ecclesiastical use, and generally richly embellished with illuminated figures, these works opened with a Calendar of the cycle of the Months with illustrations of the occupations of the respective times of the year.


Sacra famiglia
Sacra famiglia


Annunciazione
Annunciazione


Il libro aperto
Il libro aperto


Pala di San Quintino
The illuminator
Parmigianino
The patron
Esempio di pergamena
The purple parchment
La scrittura
The script
Le miniature
The calendar
La legatura
The binding
The Biblioteca Berio library
The Biblioteca Berio library

Il facsimile riproduce fedelmente e in ogni suo aspetto la legatura originale in argento cesellato, sbalzato e parzialmente dorato. Completano la legatura due fermagli con piccoli rubini al centro.

Il misterioso collezionista ritratto dal Parmigianino nel 1523 stringe nella mano sinistra il Libro d'Ore Durazzo.

Ogni codice miniato è "unicum" fragile e delicato gelosamente custodito nel deposito di una biblioteca e quindi inaccessibile al pubblico e spesso anche agli studiosi. Per questo nascono le edizioni in facsimile. Tesori sommersi, riportati alla luce per tutti coloro che amano il bello e apprezzano il piacere della cultura.